Słowo wstępne o fińskim systemie edukacji

Podstawą do napisania artykułu są informacje zawarte w blogu, artykułach i książce pt. „Finnish lessons- why can the world learn from educational change in Finland?” autorstwa Pati Sahlberg`a. Mówi się o tym, że system edukacji w Finlandii jest jednym z najlepszych systemów na świecie. Potwierdzają to wyniki badań kompetencji 15-latków udokumentowany przez PISA (Programme for Inetrnational Student Assesment). Celem badań PISA jest uzyskanie porównywalnych danych o umiejętnościach uczniów w zakresie matematyki, nauk ścisłych oraz czytania ze zrozumieniem, w celu poprawy jakości nauczania i poprawy systemów edukacyjnych. Jak podaje Pati Sahlberg, fińscy 15-latkowie zajmują jedne z najwyższych miejsc w badaniu PISA. W 2000 roku Finlandia zajęła pierwsze miejsce w zakresie czytania ze zrozumieniem. W 2003 roku było to 1 miejsce w zakresie matematyki, a w 2006 roku- 1 miejsce w naukach ścisłych. Dla porównania w tych samych latach, polscy uczniowie zajęli kolejno 23., 21., 17 miejsce.

 

Z prezentacji Sahlberg`a dowiadujemy się, jakie czynniki mają wpływ na polepszenie systemu edukacji. Są to: współpraca, edukacja oparta na zaufaniu, zbiorowa niezależność, kapitał.

System edukacji blokują czynniki takie jak: rywalizacja, edukacja oparta na testach, dążenie do doskonałości. System edukacji w Finlandii Sahlberg określa jednym słowem: „indywidualizacja”, co jest antonimem do systemów edukacji opartych na szeroko pojętej standaryzacji.

Pati Sahlberg wymienia następujące komponenty systemu edukacji w Finlandii:

  1. Edukacja jest traktowana jako dobro publiczne.
  2. Całościowe podejście do dziecka.
  3. Nauczyciele mają prestiż społeczny.
  4. Koncentracja na kapitale w różnych dziedzinach.
  5. Wizja edukacji.

Bardzo ważną kwestią w fińskiej szkole jest zaufanie, autonomia nauczycieli. Są oni przyjmowani ze stopniem magistra. W społeczeństwie fińskim zawód nauczyciela jest postrzegany jako prestiżowy, podobnie jak lekarze czy prawnicy. Polityka oświatowa koncentruje się na zapewnieniu wszystkim uczniom równych szans, a reformy oświatowe w tym zakresie dotyczyły, m. in. : codziennych, płatnych posiłków w szkole, zapewnienia opieki zdrowotnej wszystkim dzieciom, zrównoważonych programów nauczania, zawierających zajęcia artystyczne (sztukę), muzykę, umiejętności manualne (konstrukcyjne), a także tradycyjne umiejętności szkolne.

W swoich artykułach Pati Sahlberg pisze o podejściu do edukacji, które można ująć w podpunktach, tj.:

-zawód nauczyciela jest atrakcyjny,

-w Finlandii jest system małych szkół (szkoły nie są „przeludnione”, uczniowie uczą się w mało licznych klasach),

-edukacja postrzegana jest nie jako „zło konieczne”, lecz warunek dobrobytu i przetrwania narodu,

-ważnym elementem funkcjonowania fińskiej szkoły jest współpraca między nauczycielami i szkołami (np. nauczyciele wspólnie projektują własne programy nauczania, które są w niewielkim stopniu kontrolowane przez zewnętrzne organy, ramy programów są elastyczne),

-wprowadzanie innowacji, eksperymentowanie z nowymi pomysłami w edukacji (odejście od stagnacji, powielania),

-odejście od standaryzacji (uczniowie nie mają obowiązkowych egzaminów).

Obowiązek szkolny dotyczy dzieci w wieku od 7 do 16 lat. Dzieci w wieku od 3 do 5 lat nie muszą uczęszczać do przedszkola. 6-latki zaś mogą uczęszczać do przedszkola, które funkcjonuje w systemie „half-day”, czyli dosłownie „pół-dnia”. Po ukończeniu 16 lat, młodzież może wybrać kierunki kształcenia: akademickie bądź zawodowe.

Według statystyk, 95% fińskiej młodzieży podejmuje edukację ponad gimnazjalną.

I najważniejsze motto, które opisuje fińską szkołę jest następujące: „Nauczanie to sport zespołowy, a nie wyścig jednostek”.

                                                                           autor: mgr Magdalena Półtorak

 

 

Źródła:

Artykuły P. Sahlberg`a:

„How we teach our children. The metods and myths behind Finland`s education success”,

„Just let me tach!”.

Prezentacja:

„Finnish lessons”- Iceland Talks 2017,

Książka:

„Finnish lessons- why can the world learn from educational change in Finland?”.


Zaloguj

Zaloguj się

Nazwa *
Hasło *
Zapamiętaj mnie
styczeń 2018
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Wkrótce...

Brak wydarzeń

Dzwonki

1. 08:15 - 09:00
2. 09:10 - 09:55
3. 10:05 - 10:50
4. 11:00 - 11:45
5. 12:00 - 12:45
6. 13:00 - 13:45
7. 13:50 - 14:35
8. 14:40 - 15:25

Nasze certyfikaty