Poniżej prezentuję przykładowe ćwiczenia z zakresu motoryki małej, czyli dłoni, nadgarstków i palców oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej, czyli umiejętności koordynowania wzrokiem pracy, w tym przypadku, motoryki małej. W zakres zaburzeń w tym zakresie wchodzi m.in. nieprawidłowy uchwyt narzędzia pisarskiego, zbyt duże lub zbyt małe napięcie mięśniowe, niezdarność w zakresie motoryki małej i inne.

 

Przykłady:

 

Fot. 1.

Fot. 1.- ćwiczenie dłoni, palców, masaż powierzchniowy dłoni i palców, ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Do ćwiczenia potrzebujemy piłeczkę z gumowymi lub plastikowymi wypustkami oraz pudełko z gumkami recepturkami. Zadaniem dziecka jest zakładanie gumek na piłkę. Dziecko musi jednocześnie kontrolować siłę naciągu gumeczek, koordynować pracę obu rąk tak, aby piłka nie ruszała się.

 Fot.2.

Fot.2.- ćwiczenie chwytania małych przedmiotów, wzmacnianie napięcie mięśniowego dłoni, ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Do ćwiczeń potrzebujemy pudełko z elementami do przenoszenia, np. fasola, małe zabawki, pompony, butelkę lub inne naczynie, szczypce plastikowe lub drewniane (młodsze dzieci preferują szczypce drewniane). Zadaniem dziecka jest przenoszenie elementów za pomocą szczypców. Zabawę można urozmaicić, np. instrukcją: włóż 10 pomponów do butelki- w twoim ulubionym kolorze, albo przełóż do butelki wszystkie czerwone pomponiki.

 Fot.3.

Fot.3.- ćwiczenie chwytu pęsetowego, koordynacji wzrokowo- ruchowej. Do zadania potrzebujemy naczynie o płaskich krawędziach, np. pudełko, puszkę, plastikowy talerz, klamerki plastikowe lub drewniane. Zadaniem dziecka jest przypinanie klamerek we wskazane przez dorosłego miejsce. Zabawę można urozmaicić w następujący sposób: dziecko zbiera kolorowe, pluszowe pompony, albo serwetki za pomocą klamerek. Zabawę urozmaici dodatkowo tworzona fabuła.

Inne ćwiczenia usprawniające bądź doskonalące motorykę małą (dłonie, palce, nadgarstki) :

-gniecenie mas plastycznych (np. masa solna, ciastolina, slime, piasek kinetyczny),

-rwanie papieru (jedną lub obiema rękoma jednocześnie),

-nawlekanie koralików (drewniane lub plastikowe korale średniej wielkości dziecko nawleka na sznurek),

-zabawy z piłeczkami z wypustkami (np. masaż dłoni, nakładanie gumeczek recepturek na piłkę),

-nauka rysowania linii prostych, krzywych, okręgów i innych figur,

-ćwiczenie odwzorowywania, przerysowywania,

-kalkowanie (zaczynamy od prostych rysunków, można także połączyć kartki spinaczami, aby w trakcie kalkowania nie przesuwały się),

-wycinanie nożyczkami po liniach różnego kształtu,

I wiele innych, które z powodzeniem można organizować w domu z dzieckiem, które przejawia cechy zaburzeń w obrębie motoryki małej i/lub koordynacji wzrokowo- ruchowej.

 

                                       Autorka artykułu i zdjęć: mgr Magdalena Półtorak


Zaloguj

Zaloguj się

Nazwa *
Hasło *
Zapamiętaj mnie
kwiecień 2018
P W Ś C Pt S N
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Wkrótce...

Brak wydarzeń

Dzwonki

1. 08:15 - 09:00
2. 09:10 - 09:55
3. 10:05 - 10:50
4. 11:00 - 11:45
5. 12:00 - 12:45
6. 13:00 - 13:45
7. 13:50 - 14:35
8. 14:40 - 15:25

Nasze certyfikaty