W ramach programu edukacyjnego Fundacji ABCXXI - „Cała Polska czyta dzieciom” „Wychowanie przez czytanie – Z książką w świat wartości”, którego koordynatorami w naszej szkole są panie: J. Bieniasz, A. Ranftl-Liwo, J. Gąsior, A. Różycka, przeprowadzono lekcje wychowawcze w klasie VI: Istota wartości; Szacunek; Odpowiedzialność; Odwaga. Uczniowie nakręcili również film o jednej z wartości – wybrali problem odpowiedzialności widoczny w schronisku dla zwierząt. Rodzicom uczniów klasy VI przedstawiono prezentację dotyczącą realizacji programu oraz wartości czytania dzieciom, przygotowano też gazetki informacyjne. W programie brało udział 21. uczniów.

Każdy temat omawiano przez dwie jednostki lekcyjne (godz. wych. i j. polski) przez koordynatorów programu: Jolantę Bieniasz i Justynę Gąsior.

Lekcja 1. Istota wartości – wprowadzeniem do lekcji było przeprowadzenie krótkiej ankiety (w: Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa 2017, s. 19):

- Czy uważasz za coś złego zabranie towaru ze sklepu?

19 osób udzieliło odpowiedzi TAK

2 osoby- NIE

- Czy uważasz za coś złego pobicie?

19 osób - TAK

2 osoby- NIE

- Czy uważasz za coś złego aroganckie zachowanie wobec nauczycieli i rodziców?

18 osób - TAK

2 osoby – NIE

1 osoba nie udzieliła odpowiedzi

- Czy uważasz za coś złego picie alkoholu?

12 osób – TAK

1 osoba – TAK, jeśli ktoś jest niepełnoletni

5 osób – TAK , ale w dużych ilościach

3 osoby - NIE

- Czy nauczyciel ma wpływ na Twoje decyzje?

13 osób – TAK

6 osób – NIE

2 osoby - CZASAMI

- Kto z dorosłych ma największy wpływ na Twoje decyzje?

9 osób – RODZICE

6 osób – MAMA

1 osoba – TATA

2 osoby – NAUCZYCIELE I RODZICE

3 osoby – nie udzieliły poprawnej odpowiedzi

Następnie uczniowie poznali pojęcie wartości materialnych, fizycznych, duchowych i moralnych. Odbyła się dyskusja na temat wartości moralnych w życiu człowieka, na koniec dzieci w grupach wykonały prace plastyczne „Świat bez wartości”.

Lekcja 2. Szacunek – po przeczytaniu opowiadania Katarzyny Ryrych „Szacun i gorzka czekolada” z książki „Gorzka czekolada” odbyła się dyskusja o decyzjach podejmowanych przez bohaterów. Wspólnie z uczniami przeanalizowano propozycje dzieci o tym, komu, czemu i jak okazywać szacunek; wspólnie opracowano definicję szacunku. Uczniowie w grupach wypełnili tabelę dotyczącą sposobów okazywania szacunku rodzicom, kolegom, sobie, własnej pracy, przyrodzie (w: Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa 2017, s. 76):

- rodzice – odpowiednio się odzywamy, słuchamy ich, pomagamy w obowiązkach domowych, jesteśmy życzliwi, uczciwi, kulturalni, pytamy o zgodę, uśmiechamy się, używamy grzecznych gestów;

- koledzy – patrzymy w oczy przy rozmowie, nie wyzywamy się, nie odzywamy się w sposób obraźliwy, przedstawiamy się, zapamiętujemy imiona, słuchamy innych, nie używamy dziwnych gestów;

- my sami – sprzątamy po sobie, mówimy spokojnie, nosimy stosowny strój, pomagamy innym, dbamy o siebie i o swoje zdrowie, jesteśmy uczciwi wobec siebie, nie robimy sobie krzywdy, staramy się być odpowiedzialni za popełnione błędy, dbamy o swoją reputację, zdrowo się odżywiamy;

- nauka i praca – pilnujemy swoich obowiązków, nie spóźniamy się, nic nie robimy byle jak, uczymy się;

- przyroda – nie śmiecimy, dbamy o środowisko, nie niszczymy przyrody, nie krzywdzimy zwierząt, mądrze używamy prądu, nie zanieczyszczamy środowiska spalinami, nie palimy śmieci, nie palimy papierosów.

Lekcja 3. Odpowiedzialność – lekcję rozpoczęto dyskusją o tym, co to znaczy być odpowiedzialnym, za kogo i za co powinniśmy być odpowiedzialni, wspólnie ułożono definicję odpowiedzialności oraz przeprowadzono ćwiczenie „Słoik czasu” (w: Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa 2017, s. 98). Po przeczytaniu opowiadania Wojciecha Cesarza „Dolina jeleni” wspólnie omówiono jego treść. W domu uczniowie przez tydzień zapisywali swoje obserwacje, kiedy zachowali się odpowiedzialnie, a kiedy nie.

- Wśród zachowań odpowiedzialnych dzieci wymieniły: odrabianie lekcji, wyniesienie śmieci, sprzątanie, pójście do kościoła, uczenie się, niespóźnianie się, odkurzanie, poukładanie naczyń, bycie grzecznym, wychodzenie z psem, pomoc w robieniu obiadu, śniadania, zmywanie naczyń, wyjście na urodziny do babci, dodatkowe zajęcia z angielskiego, opieka nad rodzeństwem, udział w konkursie, w treningu.

- Wśród zachowań nieodpowiedzialnych dzieci wymieniły: kłótnia z siostrą, z bratem, uchylanie się od obowiązków, nieschowanie naczyń do zmywarki, nieposprzątanie pokoju, nieposprzątanie śwince w klatce, granie zamiast sprzątania, rezygnacja z dodatkowych zajęć, niewyprowadzenie psa, nieposprzątanie w pokoju, nieodrobienie lekcji, zbyt długie siedzenie przed telefonem lub komputerem, lenistwo, niedbalstwo, pyskowanie do rodziców, nieposłuszeństwo, spóźnienie.

- Dodatkowo dzieci dokańczały zdania: odpowiedzialność za siebie oznacza dla mnie... (dbanie o swoje bezpieczeństwo, zdrowie, higienę, odpowiedzialność za własne błędy, wywiązywanie się ze swoich obowiązków i obietnic, bycie rozsądnym, dbanie o innych i pomaganie w potrzebie, zachowywanie się zgodnie z zasadami, naukę, aby mieć dobrą pracę, , ponoszenie konsekwencji);

- na myśl o byciu odpowiedzialnym za własne życie czuję...( stres, bo boję się swojej przyszłości, że sobie nie poradzę, że biorę udział w budowaniu świata, że muszę wywiązywać się ze swoich obowiązków, muszę się zdyscyplinować, nie mogę narażać swojego życia, jestem coraz starsza i bardziej odpowiedzialna, strach i niepokój, że sobie nie poradzę, wewnętrzny obowiązek);

- kiedy unikam odpowiedzialności za własne życie, czuję... (źle i nieswojo, , dręczy mnie sumienie, niepewność, strach i wstyd, że kogoś i siebie zawiodłem, że nic nie robię, źle, bo nie czuję satysfakcji, że jestem dorosła); jeśli przyjmę choć trochę większa odpowiedzialność za realizację swoich celów … (będę bardzo zadowolona, mogę je osiągnąć i jestem wtedy szczęśliwa, mogę sobie uświadomić, że stać mnie na więcej i jestem coraz bliżej osiągnięcia celów, bardziej się zaangażuję, będę zadowolona, bo będę wiedzieć, że zrobiłam coś sama).

Lekcja 4. Odwaga – przeczytano opowiadanie Katarzyny Terechowicz „Kacper”, przeprowadzono dyskusję o bohaterze utworu i jego decyzjach. Wspólnie ułożono definicję odwagi cywilnej i porównano ją z definicją odwagi wg Słownika języka polskiego. Uczniowie wypełnili w grupach karty pracy konsekwencje pozytywne i negatywne podjętych decyzji (w: Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa 2017, s. 113).

Po zakończonych zajęciach przeprowadzono ewaluację. Uczniowie odpowiedzieli na pytania:

1. Jak podobały Ci się przeprowadzone lekcje?

- fajne, miłe, bardzo mi się podobały, były ciekawe, można było się zrelaksować przy słuchaniu i jednocześnie wiele nauczyć, były miłe i przyjemne, lubię, jak ktoś mi czyta, a potem to omawiamy – nie było negatywnych opinii (jedna osoba napisała, że czasami podobały mi się, zależy od omawianej wartości)

2. Czy chciałbyś, aby codziennie pierwsza lekcja zaczynała się 20.-minutowym czytaniem?

- bardzo, uczylibyśmy się słuchać i opowiadać, byłby to na pewno dobry sposób na odpoczęcie od szkolnego zgiełku, to przyjemny początek „ciężkiego” dnia; jedna osoba odpowiedziała, że nie codziennie, ale raz w tygodniu i jedna udzieliła negatywnej odpowiedzi)

3. Jaką książkę poleciłbyś do codziennego głośnego czytania?

- Hobbit, Chłopcy z Placu Broni, Mikołajek, Wiedźmin,Ania z Zielonego Wzgórza, Pan Samochodzik i księga strachów, Dom tajemnic, Magiczne drzewo, O psie, który jeździł koleją, Jeżycjada, Angela Milusińska, Truskawkowe pola

4. Czego nauczyły Cię przeprowadzone lekcje?

- Wychowania, odpowiedzialności oraz szacunku do siebie i do innych, szacunku oraz tego, że prawdziwych przyjaciół poznaje się wtedy, kiedy nie namawiają do złych czynów, odpowiedzialności, słuchania, szacunku dla siebie i innych, słuchania, większej odwagi, przyjaźni, warto czytać książki i być dobrym człowiekiem, słuchania i czytania, kultury, bezpieczeństwa i odwagi, szacunku do drugiego człowieka, jak należy postępować, dobroci, szczerości, odwagi w mówieniu o tym, co myślę, jak być odważnym i uczciwym, szacunku, odwagi, mądrości, odpowiedzialności, warto uczyć się nowych rzeczy, różnych wartości, jak okazywać odwagę, że warto słuchać takich opowiadań.

Dziękujemy uczniom i ich rodzicom za udział w programie.

Jolanta Bieniasz


Zaloguj

Zaloguj się

Nazwa *
Hasło *
Zapamiętaj mnie
luty 2018
P W Ś C Pt S N
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4

Dzwonki

1. 08:15 - 09:00
2. 09:10 - 09:55
3. 10:05 - 10:50
4. 11:00 - 11:45
5. 12:00 - 12:45
6. 13:00 - 13:45
7. 13:50 - 14:35
8. 14:40 - 15:25

Nasze certyfikaty