Od kilku lat bierzemy udział w Festiwalu – jako widzowie i jako uczestnicy wybranych pokazów oraz zajęć również i w tym roku nie mogliśmy ich ominąć. Wyruszyliśmy z klasą VII oraz II i III gimnazjum pod opieką wychowawców.

Udało nam się uczestniczyć w lekcji anatomii na Uniwersytecie Medycznym. Wykładowca pokazywał pierwsze modele oraz wybrane preparaty anatomiczne, potem oprowadził wszystkich po Muzeum Anatomicznym. W międzyczasie jedna grupa zajrzała na Politechnikę Wrocławską i stanowiska studentów, którzy prezentowali wystawę „Jak mieszkają studenci?”, dzięki której mogliśmy zobaczyć współczesne kreowanie przestrzeni sprzyjające integracji mieszkańców. Podczas wystawy można było obejrzeć przykłady domów studenckich z całego świata. Widzieliśmy też laboratorium w mikroskali, czyli najnowsze osiągnięcia związane z miniaturyzacją laboratoriów chemicznych, poznaliśmy wytwarzanie i zasady działania tzw. lab-on-chipów.

 

Druga grupa w tym czasie była na warsztatach z kategorii „radość eksperymentowania”: Czy tylko gorące może świecić? prowadzonych przez sympatycznego dr. Wojciecha Sąsiadka (chemika Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego UE) i współprowadzącą dr Edytę Kucharską. Czym jest "zimne świecenie" i dlaczego różne substancje je emitują? Czym są zjawiska luminescencyjne i jak możemy je wykorzystać oraz zmierzyć? Czym różni się fluorescencja od fosforescencji? Na te pytania mogliśmy uzyskać odpowiedzi poprzez pokazy połączone z humorem, zabawą i magią, które były okazją do przeżywania niepowtarzalnych emocji, a także wrażeń smakowych przy skostniałych jabłkach i bananach skąpanych w ciekłym azocie.

Podczas następnego spotkania z kategorii: Biotechnologii i inżynierii biomedycznej uczniowie uzyskali wiedzę na temat współczesnych chorób cywilizacyjnych i ich skutków dla organizmu człowieka.. Implanty i sztuczne narządy, czyli jak zastąpić niesprawne elementy ciała człowieka - Dr inż. Marta Kozuń oraz mgr inż. Magdalena Wojtków zaprezentowały różne konstrukcje implantów (endoproteza stawu biodrowego, endoproteza stawu kolanowego, sztuczne naczynie krwionośne) oraz stabilizatorów stosowanych podczas leczenia złamań kości. Uczniowie mogli też obserwować z wykorzystaniem technik mikroskopowych strukturę tkanki kostnej oraz biomateriałów stosowanych w produkcji implantów.

Zajęcia były jak zwykle fascynujące, a my trochę zmęczeni, ale spokojni, że misja nauki została spełniona, wróciliśmy do domu.

Aneta Kąsiel


Zaloguj

Zaloguj się

Nazwa *
Hasło *
Zapamiętaj mnie
grudzień 2017
P W Ś C Pt S N
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Wkrótce...

Brak wydarzeń

Dzwonki

1. 08:15 - 09:00
2. 09:10 - 09:55
3. 10:05 - 10:50
4. 11:00 - 11:45
5. 12:00 - 12:45
6. 13:00 - 13:45
7. 13:50 - 14:35
8. 14:40 - 15:25

Nasze certyfikaty